Begrijp jij de Kunstwereld?
Heb jij een idee hoe die in elkaar zit?
Mary kijkt me vragend aan.
We zitten in mijn atelier waar ik een leuke groep vrouwen ontvang.
Ja, gaat ze verder, er zijn verschillende galeries in de buurt maar als ik daar langsfiets is er nooit iemand te zien. Toch kunnen ze bestaan. Hoe zit dat dan?
Als kunstenaar heb ik de kunstwereld ook jarenlang heel ondoorzichtig gevonden. Ik was bezig met het ontwikkelen van een eigen handschrift, helemaal niet gericht op de Kunstwereld. Een circuit, Ik deel het gevoel dat de Kunstwereld een onoverzichtelijk systeem is.
Hier ga ik je 3 dingen vertellen die je inzicht helpen vergroten:
1 de galerie
Het galeriemodel ontstond in 1859 door Durand Ruel, in Parijs.
De galeriehouder promoot en vertegenwoordigd het werk van ongeveer 10 kunstenaars. Als hij succesvol is heeft hij een markt gevonden voor het werk. Het werkt met relaties op lange termijn. Een galerie heeft een educatieve rol om het werk in de kunstgeschiedenis context te plaatsen. Het gesprek, waar kijk ik naar?
Helaas noemen kunsthandelaren zich ook vaker galerie, dat werkt verwarrend.
Het aantal bezoekers bij galeries neemt inderdaad af. Heden ten dage is een galerie gemiddeld 4 dagen per week geopend. En gemiddeld ontvangen ze dan 30 bezoekers.
Dit is het gevolg van een veranderend profiel van de kunstkoper. Was het eerst vooral oud geld, met alle tijd van de wereld om galeries af te lopen. Nu besteed het nieuwe geld veel minder tijd aan kunst bezoeken en bekijken.
2 kunstbeurzen
Kunstbeurzen zijn een mooie oplossing. Je hebt snel een overzicht van hetgeen er op de markt verkrijgbaar is. Was er eerst een kleine groep met een grote verzameling nu is er een grote groep met een kleine verzameling. Je ziet ook de kennis over kunst bij de verzamelaars afnemen. Een kunstbeurs draait steeds meer om beleving. Zie bv Hauser & Wirth. Hier zie je verschillende galeries en restaurants bij elkaar waar mensen elkaar ontmoeten.
Vroeger in de galerie had je het 1 op 1 gesprek over kunst met een fles wijn op tafel. Nu wil men zien en gezien worden in de sociaal culturele hiërarchie.
Het werkt want aan het bovenkant van de markt gaat het goed.
3 Culturele industrie en eliminatie van tussenpersonen
Je kunt zeggen dat de hele business wordt omgegooid. Bij heel veel diensten zijn de tussenpersonen eruit gehaald.
Denk aan Spotify, Netflix en Amazon , deze laatstgenoemde website geeft aan wat je waarschijnlijk mooi zult vinden.
Kunst is daardoor veel toegankelijker geworden. Er kunnen steeds meer mensen kunst kopen zonder tussenkomst van een galerie.
Ze weten zelf wat ze zoeken. Het gaat ze niet om het opbouwen van een verantwoorde verzameling.
Veel kunstenaars zijn niet meer gekoppeld aan een galerie. Ze willen flexibeler zijn met hun werk.
Als je iets bijzonders voor jezelf of een andere wilt kun je bij mij terecht.
Anja van Rijen
Kunst Speciaal voor jou
Neem contact op als ik je daarbij kan helpen.