De Kunstwereld is altijd in beweging. Nu lijkt de rust rond de huwelijksportretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit, van Rembrandt van Rijn (Ja het scheelt maar 1 letter met mijn achternaam) teruggekeerd.
Dan komt het mooie nieuws langs dat De Tiendschuur in Tegelen van een Rotterdamse verzamelaar een schenking krijgt van 1000 kunstwerken. Ze zijn er blij mee. Dat is héél belangrijk. Want op een ander moment lees ik dat in navolging van de Gemeente Brunssum en Leudal de Gemeente Gennep een deel van de Kunstverzameling te koop zet. Dit alles om “verweesde kunst” te voorkomen.
Wat is verweesde kunst?
Verweesde kunst heeft geen eigenaar en is afkomstig uit het depot van musea die wegens financiële problemen gesloten zijn.
Galerie Oode in Amsterdam probeert verweesde kunstwerken opnieuw te plaatsen. Dat doet ze door de wezen tussen de hedendaagse kunst te zetten. Met een adoptieformulier benadrukt Marleen Kurvers de historie van een kunstwerk. Het nodigt de kijker uit om zich verbonden en betrokken te voelen.
Verbinden met kunst
Het is een mooi verschijnsel dat je jezelf verbonden kunt voelen met kunst. Ik heb het volgende filmpje gemaakt van een kunstwerk in Venlo waar ik me verbonden mee voel.
Wat is voor jou het kunstwerk binnen de Gemeente Venlo waar je verbinding mee voelt?
En kun je jezelf voorstellen dat je verbinding voelt met een kunstwerk van mij?
Anja van Rijen
Kunst Speciaal voor jou
Hieronder vind je de tekst van het bovenstaande filmpje:
Ik ga je een beeld laten zien in de Gemeente Venlo.
Het staat op een rotonde voor een school.
Dat ze in Venlo dan zo’n beeld plaatsen voor een middelbare school vind ik meesterlijk.
Al die leerlingen zitten wel eens in de knoop.
Ik ga er omheen fietsen.
Dat valt nog niet mee.
Zie je de spanning in de rondingen?
Zie je hoe goed het licht meewerkt in dit beeld?
Als je naar de knoop kijkt dan zie je dat het alleen over de vorm gaat. Hoe het in elkaar is gegoten of gelast, dat is allemaal niet zichtbaar. Het is ondergeschikt aan de vorm.
Dat zijn hele belangrijke keuzes die een kunstenaar maakt.
Er zijn ook kunstenaars die er de voorkeur aan geven om alle techniek te laten zien.
Eenvoud is niet eenvoudig
Het lijkt zo’n eenvoudig beeld. Een lijn met een knoop erin. Het lijkt ook een heel realistisch beeld maar is dat ook zo? Als je de knoop in een buis legt dan ziet het er toch wel anders uit. Er gaan delen plat en er komt spanning op te staan. En dit is waar Tajiri meesterlijk mee heeft gespeeld. Daarom blijft zijn knoop ook spannend aan alle kanten.
Welke plaats heeft de techniek?
Er zijn ook kunstenaar die er de voorkeur aan geven om alle techniek juist heel erg te laten zien. Weet je wat jouw voorkeur is?
Anja van Rijen
Kunst Speciaal voor jou